Monday, February 26, 2018

FAKTA HIV & AIDS

Malaysia merupakan antara negara yang ke- lima terbanyak penyebaran HIV

Malaysia ialah tempat terdapatnya epidemik AIDS yang kelima paling pesat merebak di rantau Asia Timur dan Pasifik dengan kadar semasa jangkitan HIV berganda setiap tiga tahun.
Di antara kes yang pertama kali dikesan pada tahun 1986 dan bulan Disember 2006, 76,389* orang telah dijangkiti HIV manakala 9,155* orang telah meninggal dunia akibat AIDS. Statistik ini menunjukkan purata 17 orang yang diuji positif bagi virus ini setiap hari.
Wabak di Malaysia ini sebahagian besarnya dipengaruhi oleh pengguna dadah suntikan yang merupakan kira-kira 73% daripada jumlah kes. Walau bagaimanapun, terdapat kebimbangan tentang tularan heteroseksual yang sedang meningkat. Perkadaran wanita yang dilaporkan mempunyai HIV telah bertambah dengan besar pada dekad yang lalu daripada 4% pada tahun 1995 kepada 15% kes baru menjelang akhir tahun 2006. Kajian menunjukkan bahawa pada tahun 2006, lebih banyak suri rumah diuji positif HIV berbanding dengan pekerja seks. Pada masa yang sama, peratus bayi yang dilahir dengan HIV juga meningkat dari 0.2% kes baru pada tahun 1991 kepada 1.4% kes bagi tahun 2006.
Sama seperti di kebanyakan bahagian dunia, bilangan golongan muda di Malaysia dengan jangkitan HIV meningkat setiap tahun. Statistik bulan Disember 2006 daripada Kementerian Kesihatan mendedahkan bahawa 36% jangkitan ini adalah dalam kalangan umur antara 13 hingga 29 tahun. Kemungkinan orang yang dijangkiti HIV sebelum usia 30 telah dijangkiti dalam lingkungan umur dua puluhan malah ada antaranya semasa usia remaja mereka
Ketidaksaksamaan gender, stigma, diskriminasi, berdiam diri, penafian dan kejahilan menjadi bahan pembakar wabak ini di Malaysia. 
Walaupun punca HIV seringkali dikaitkan dengan pertukaran jarum dadah, statistik menunjukkan punca terbesar yang menyumbang dalam penularan virus ini adalah melalui hubungan hetero dan homoseksual. Namun begitu, masih ramai yang enggan mengambil langkah penjagaan bagi mencegah virus yang boleh membawa maut ini. Purata menunjukkan walaupun ramai golongan hetero dan homoseksual yang membawa penyakit ini, namun begitu perkadaran pesakit HIV wanita meningkat secara mendadak membuktikan bahawa suami atau kekasih yang menyebarkan virus HIV kepada isteri dan kekasih sendiri. Sebagai bukti, peratusan tertinggi pesakit HIV wanita adalah dari negeri Kelantan dan kedua ialah Perlis. Angka ini terus meningkat setiap tahun kerana kebanyakan lelaki yang menetap dan berkahwin di Kelantan dan Perlis, mempunyai akses yang mudah ke sungai Golok dan Hatyai... Jadi di bawah ialah petikan ayat saya petik dari Datuk Dr. Raj Karim-Malaysian Aids Council:

 “Many men cross over to the neighbouring country, especially Sungai Golok and Hat Yai, without the knowledge of their wives, and then passed HIV and AIDS to them.” – Datuk Dr. Raj Karim, Malaysian AIDS Council, New Straits Times







KEPENTINGAN MENJALANI HIV TEST SEBELUM KAHWIN

Ya. Pada Hari Kebangsaan AIDS yang dijalankan pada tahun 2001, Jabatan Islamik Johor telah mengeluarkan fatwa bahawa ianya adalah wajib bagi menjalani ujian klinikal HIV  di hospital-hospital kerajaan sebelum berkahwin. Ini adalah bagi mengelakkan anak-anak pesakit HIV dilahirkan sekaligus menambah populasi pesakit HIV.

Sekiranya anda ingin membuat ujian klinikal HIV tanpa nama ( PRIVATE HIV TEST )  di Klinik Doktor Mawi dengan kadar bayaran sebanyak RM100, anda boleh datang ke klinik kami yang bertempat di No 17, Jalan 11 Taman Putra 68000 Ampang.

Temujanji bagi rawatan HIV dan AIDS juga boleh didapatkan dengan menekan link 'Whatsapp' di bawah:



PAKEJ RAWATAN HIV

Harga/ Ubat Hiv Dr Mawi untuk sembuh Hiv 100%

1. Pakej Basic: ( Target sembuh 6 bulan hingga 24 bulan ) RM550 setiap bulan makan sampai sembuh.


 2. Pakej Advanced ( Target sembuh 6-12 bln)  RM1,500 sebulan, makan ubat sampai sembuh


3. Pakej Booster :  ( Target sembuh 3-6 bln) Kos ubat sebulan RM2,500

4. Electronic Device RM7,900. ( Jika tiada budget, jangan risau anda masih boleh pilih rawatan yang anda mampu contoh pakej 3 atau pakej 2 atau pakej 1.



Testimoni Pesakit Hiv :

Alhamdullilah Doktor.. 
Allah telah beri sy kekuatan.. hasil result kali 3 setelah sy ambik darah masih menunjukkan Negative

Doktor check sy ckp pelik dgn result sy mula positif pastu negatif

Saya bersyukur sgt atas bantuan doktor


Testimonial YouTube



Jika ingin bertemu sendiri dengan Dr Mawi, sila buat appointment terlebih dahulu sebelum datang ke Klinik Dr Mawi. 

Cara Buat Appointment: Sila Booking Hari & Masa, dengan Cara klik terus di link WhatsApp di bawah KLIK SINI

Anda Berjaya Dapat Appointment?
Sila tunggu sehingga Dr Mawi sendiri beritahu Yes ada slot kosong untuk anda, maka barulah anda boleh datang pada hari dan masa tersebut. Harap maklum.

Nota Penting: Sila rujuk status WhatsApp Dr Mawi kerana jika Dr Mawi ada emergency atau terpaksa membatalkan appointment atau ke Overseas, biasanya Dr Mawi akan update dalam Whatsapp Status. 

Untuk Order Ubat Dr Mawi:
Sila berikan nama dan alamat anda dan hantarkan bukti bayaran di link ini Whatsapp Bukti Pembayaran

Bayaran Order Ubat Dr Mawi:
Maybank Rokiah Salleh
1621 7956 1319

Terima Kasih :)


No comments:

Post a Comment